Data en planning
Neem even telefonisch of per mail contact op om te bespreken of instromen nog mogelijk is.
Het volgen van losse modules is altijd mogelijk.
Programma 2024/2025
Programma 2025/2026
Opleiding 2024-2025 | Datum | |
Module | 5. De competenties van de A&O deskundige als kerndeskundige | |
Dag 1: | De moderne kijk op kwaliteit van de arbeid van de Arbowet | 9 januari 2025 |
Dag 2: | De opzet en de uitvoeren van een RIE | 10 januari 2025 |
Dag 3: | De thema’s en de rol kerndeskundige bij het toetsen van de RIE | 23 januari 2025 |
Dag 4: | Goede uitvoering van verdiepend onderzoek | 24 januari 2025 |
Dag 5: | Evaluaeren en analyseren bij de PSA-thema’s | 6 februari 2025 |
Dag 6: | Discussie en consultatie bij een eigen presentatie van een toetsing | 7 februari 2025 |
Module | 6. Organisatiekunde en bedrijfskunde | |
Dag 1: | Rijnlandse en Angelsaksische kijk op organiseren | 6 maart 2025 |
Dag 2: | Beleving van arbeid en de trends bij actuele management strategieën | 7 maart 2025 |
Dag 3: | Trends in de bedrijfskunde: Lean, Scrum, SIX Sigma of Agile | 20 maart 2025 |
Dag 4: | Slimmer organiseren 1: sociotechniek en de organisatie van arbeid | 21 maart 2025 |
Dag 5: | Slimmer organiseren 2: sociotechniek en bedrijfsstructuur | 3 april 2025 |
Dag 6: | Hoe doen ze het in de betere bedrijven? | 4 april 2025 |
Module | 7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | |
Dag 1: | Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 8 mei 2025 |
Dag 2: | Veranderstrategie en weerstand bij verbeterprocessen | 9 mei 2025 |
Dag 3: | Wat brengt een individu in beweging? | 22 mei 2025 |
Dag 4: | Aan de slag met veranderen | 23 mei 2025 |
Dag 5: | Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 5 juni 2025 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 6 juni 2025 |
Module | 8. Leren, coachen en ontwikkelen | |
Dag 1: | Inzicht in leren en leerinstrumenten | 19 juni 2025 |
Dag 2: | Coachen van mensen | 20 juni 2025 |
Dag 3: | Hoe geef ik een goede en aantrekkelijke workshop | 3 juli 2025 |
Dag 4: | Oefenen met uiteenlopende werkvormen | 4 juli 2025 |
Module | 9. Reflectie op theorie en praktijk tijdens je opleiding | |
Dag 1: | Kiezen van onderwerpen voor je stageverslag en paper | 4 september 2025 |
Dag 2: | Intervisie en evaluatie: leeropbrengsten van de opleiding en je eigen toekomstplannen | 5 september 2025 |
Dag 3: | Ondersteuning bij je stageverslag en paper | 18 september 2025 |
ONLINE | Wekelijks online begeleiding | |
Evaluatie-/stageverslag en integratie praktijkopdrachten | ||
Inhoudelijk paper | ||
Mentorgesprekken en reflectieverslagen | ||
Examen aan de hand van je portfolio | 18 december 2025 |
Opleiding 2025-2026 | Datum | |
Module | 1. De Arbo professional: jezelf en je werkend perspectief | |
Dag 1: | Kennismaking met elkaar, waar sta je nu en wat zijn je ambities? | 15 mei 2025 |
Dag 2: | De markt-oriëntatie en je persoonlijke ontwikkelplan | 16 mei 2025 |
Module | 2. De Stand van de Wetenschap en de professionele dienstverlening | |
Dag 1: | Ontwikkelingen in de Stand van de Wetenschap | di 27 mei 2025 |
Dag 2: | Kijken, meten en aanpak bij de kwaliteit van het werk | woe 28 mei 2025 |
Dag 3: | De nieuwste ontwikkelingen rond het JDR model en de richting werkgeluk | 12 juni 2025 |
Dag 4: | Van Arbobeleid naar RI&E en Arbomanagementsystemen | 13 juni 2025 |
Dag 5: | Artikel 3 en de strekking van de Arbowet | 26 juni 2025 |
Dag 6: | Van verzuimbeleid naar inzetbaarheid | 27 juni 2025 |
Module | 3. Veranderkundig adviseren | |
Dag 1: | De verschillende scholen in veranderkundig adviseren | 11 september 2025 |
Dag 2: | Opzetten en implementatie van adviesprocessen | 12 september 2025 |
Dag 3: | Organisatiekenmerken en passende verander-methodieken | 25 september 2025 |
Dag 4: | Jouw gereedschapskist voor draagvlak en succes | 26 september 2025 |
Dag 5: | Opzetten en implementatie van adviesprocessen | 2 oktober 2025 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 3 oktober 2025 |
Start van het praktijklaboratorium De doelstelling van de NAAW is om het onderwijs een dynamisch karakter te geven waarbij de kennis en ervaring van de docenten richtinggevend zijn maar waarbij gestreefd wordt naar een actieve en dynamische inbreng en verwerking door de cursisten zelf. De lessen hebben daarom het karakter van een “werkplaats” waarin de cursisten met elkaar werken aan hun verdere ontwikkeling. | ||
Module | 4. Kritisch omgaan met wetenschap en onderzoek | |
Dag 1: | Het ontwerpen van een goed onderzoek | 30 oktober 2025 |
Dag 2: | Kennis van en goed gebruiken van toegepast onderzoek | 31 oktober 2025 |
Dag 3: | Betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid | 13 november 2025 |
Dag 4: | Kritisch omgaan met theoretische modellen en meetinstrumenten | 14 november 2025 |
Dag 5: | Kwalitatieve verkenningen en opzetten onderzoek | 27 november 2025 |
Dag 6: | Discussie en consultatie bij een eigen presentatie | 28 november 2025 |
Module | 5. De competenties van de A&O deskundige als kerndeskundige | |
Dag 1: | Overzicht van en plaatsbepaling van problemen aanpakken en de rie-mogelijkheden | 8 januari 2026 |
Dag 2: | De overheid en de eisen van de RI&E | 9 januari 2026 |
Dag 3: | Het opzetten en uitvoeren van een RI&E inclusief evaluatie en plan van aanpak | 22 januari 2026 |
Dag 4: | Verdiepend onderzoek: wat is dat en hoe doe je dat? | 23 januari 2026 |
Dag 5: | Over theorie en praktijk van PSA | 5 februari 2026 |
Dag 6: | Presentaties van de studenten | 6 februari 2026 |
Module | 6. Organisatiekunde en bedrijfskunde | |
Dag 1: | Rijnlandse en Angelsaksische kijk op organiseren | 5 maart 2026 |
Dag 2: | Beleving van arbeid en de trends bij management strategieën | 6 maart 2026 |
Dag 3: | Trends in de bedrijfskunde: Lean, Scrum, SIX Sigma of Agile | 19 maart 2026 |
Dag 4: | Slimmer organiseren 1: sociotechniek en de organisatie van arbeid | 20 maart 2026 |
Dag 5: | Hoe doen ze het in de betere bedrijven? | 9 april 2026 |
Dag 6: | Slimmer organiseren 2: sociotechniek en bedrijfsstructuur | 10 april 2026 |
Module | 7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | |
Dag 1: | Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 7 mei 2026 |
Dag 2: | Veranderstrategie en weerstand bij verbeterprocessen | 8 mei 2026 |
Dag 3: | Wat brengt een individu in beweging? | 21 mei 2026 |
Dag 4: | Aan de slag met veranderen | 22 mei 2026 |
Dag 5: | Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 4 juni 2026 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 5 juni 2026 |
Module | 8. Leren, coachen en ontwikkelen | |
Dag 1: | Inzicht in leren en leerinstrumenten | 18 juni 2026 |
Dag 2: | Coachen van mensen | 19 juni 2026 |
Dag 3: | Hoe geef ik een goede en aantrekkelijke workshop | 2 juli 2026 |
Dag 4: | Oefenen met uiteenlopende werkvormen | 3 juli 2026 |
Module | 9. Reflectie op theorie en praktijk tijdens je opleiding | |
Dag 1: | Kiezen van onderwerpen voor je stageverslag en paper | 10 september 2026 |
Dag 2: | Intervisie en evaluatie: leeropbrengsten van de opleiding en je eigen toekomstplannen | 11 september 2026 |
Dag 3: | Ondersteuning bij je stageverslag en paper | 24 september 2026 |
ONLINE | Wekelijks online begeleiding | |
Evaluatie-/stageverslag en integratie praktijkopdrachten | ||
Inhoudelijk paper | ||
Mentorgesprekken en reflectieverslagen | ||
Examen aan de hand van je portfolio | 17 december 2026 |