| Opleiding 2024-2025 | Datum |
Module | 1. De Arbo professional: jezelf en je werkend perspectief | |
Dag 1: | Kennismaking met elkaar, waar sta je nu en wat zijn je ambities? | 23 mei 2024 |
Dag 2: | De markt-oriëntatie en je persoonlijke ontwikkelplan | 24 mei 2024 |
|
| | |
Module | 2. De Stand van de Wetenschap en de professionele dienstverlening | |
Dag 1: | Ontwikkelingen in de Stand van de Wetenschap | 6 juni 2024 |
Dag 2: | Kijken, meten en aanpak bij de kwaliteit van het werk | 7 juni 2024 |
Dag 3: | Artikel 3 en de strekking van de Arbowet | 20 juni 2024 |
Dag 4: | Van Arbobeleid naar RI&E en Arbomanagementsystemen | 21 juni 2024 |
Dag 5: | De nieuwste ontwikkelingen rond het JDR model en de richting werkgeluk | 4 juli 2024 |
Dag 6: | Van verzuimbeleid naar inzetbaarheid | 5 juli 2024 |
| | |
Module | 3. Veranderkundig adviseren | |
Dag 1: | De verschillende scholen in veranderkundig adviseren | 5 september 2024 |
Dag 2: | Jouw gereedschapskist voor draagvlak en succes | 6 september 2024 |
Dag 3: | Organisatiekenmerken en passende verander-methodieken | 19 september 2024 |
Dag 4: | Jezelf, advieskunde en het adviesproces | 20 september 2024 |
Dag 5: | Opzetten en implementatie van adviesprocessen | 3 oktober 2024 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 4 oktober 2024 |
| | |
| Start van het praktijklaboratorium
De doelstelling van de NAAW is om het onderwijs een dynamisch karakter te geven waarbij de kennis en ervaring van de docenten richtinggevend zijn maar waarbij gestreefd wordt naar een actieve en dynamische inbreng en verwerking door de cursisten zelf. De lessen hebben daarom het karakter van een “werkplaats” waarin de cursisten met elkaar werken aan hun verdere ontwikkeling. |
| | |
Module | 4. Kritisch omgaan met wetenschap en onderzoek | |
Dag 1: | Het ontwerpen van een goed onderzoek | 14 november 2024 |
Dag 2: | Kennis van en goed gebruiken van toegepast onderzoek | 15 november 2024 |
Dag 3: | Betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid | 28 november 2024 |
Dag 4: | Kritisch omgaan met theoretische modellen en meetinstrumenten | 29 november 2024 |
Dag 5: | Kwalitatieve verkenningen en opzetten onderzoek | 12 december 2024 |
Dag 6: | Discussie en consultatie bij een eigen presentatie | 13 december 2024 |
| | |
Module | 5. De competenties van de A&O deskundige als kerndeskundige | |
Dag 1: | De moderne kijk op kwaliteit van de arbeid van de Arbowet | 9 januari 2025 |
Dag 2: | De opzet en de uitvoeren van een RIE | 10 januari 2025 |
Dag 3: | De thema’s en de rol kerndeskundige bij het toetsen van de RIE | 23 januari 2025 |
Dag 4: | Goede uitvoering van verdiepend onderzoek | 24 januari 2025 |
Dag 5: | Evaluaeren en analyseren bij de PSA-thema’s | 6 februari 2025 |
Dag 6: | Discussie en consultatie bij een eigen presentatie van een toetsing | 7 februari 2025 |
| | |
Module | 6. Organisatiekunde en bedrijfskunde | |
Dag 1: | Rijnlandse en Angelsaksische kijk op organiseren | 6 maart 2025 |
Dag 2: | Beleving van arbeid en de trends bij actuele management strategieën | 7 maart 2025 |
Dag 3: | Trends in de bedrijfskunde: Lean, Scrum, SIX Sigma of Agile | 20 maart 2025 |
Dag 4: | Slimmer organiseren 1: sociotechniek en de organisatie van arbeid | 21 maart 2025 |
Dag 5: | Slimmer organiseren 2: sociotechniek en bedrijfsstructuur | 3 april 2025 |
Dag 6: | Hoe doen ze het in de betere bedrijven? | 4 april 2025 |
| | |
Module | 7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | |
Dag 1: | Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 8 mei 2025 |
Dag 2: | Veranderstrategie en weerstand bij verbeterprocessen | 9 mei 2025 |
Dag 3: | Wat brengt een individu in beweging? | 22 mei 2025 |
Dag 4: | Aan de slag met veranderen | 23 mei 2025 |
Dag 5: | Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 5 juni 2025 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 6 juni 2025 |
| | |
Module | 8. Leren, coachen en ontwikkelen | |
Dag 1: | Inzicht in leren en leerinstrumenten | 19 juni 2025 |
Dag 2: | Coachen van mensen | 20 juni 2025 |
Dag 3: | Hoe geef ik een goede en aantrekkelijke workshop | 3 juli 2025 |
Dag 4: | Oefenen met uiteenlopende werkvormen | 4 juli 2025 |
| | |
Module | 9. Reflectie op theorie en praktijk tijdens je opleiding | |
Dag 1: | Kiezen van onderwerpen voor je stageverslag en paper | 4 september 2025 |
Dag 2: | Intervisie en evaluatie: leeropbrengsten van de opleiding en je eigen toekomstplannen | 5 september 2025 |
Dag 3: | Ondersteuning bij je stageverslag en paper | 18 september 2025 |
ONLINE | Wekelijks online begeleiding | |
| Evaluatie-/stageverslag en integratie praktijkopdrachten | |
| Inhoudelijk paper | |
| Mentorgesprekken en reflectieverslagen | |
| Examen aan de hand van je portfolio | 18 december 2025 |