Data en planning
U kunt direct beginnen met de opleiding A&O deskundige.
Instromen op ieder gewenst moment is bespreekbaar.
Programma 2020/2021
Programma 2021/2022
Planning opleiding 2020-2021
Start van het praktijk laboratorium De doelstelling van de NAAW is om het onderwijs een dynamisch karakter te geven waarbij de kennis en ervaring van de docenten richtinggevend zijn maar waarbij gestreefd wordt naar een actieve en dynamische inbreng en verwerking door de cursisten zelf. De lessen hebben daarom het karakter van een “werkplaats” waarin de cursisten met elkaar werken aan hun verdere ontwikkeling. | |||
4. Kritisch omgaan met wetenschap en onderzoek | Uren | SBU | Datum (do-vr) |
Dag 1: Het ontwerpen van een onderzoek | 8 | 0,2 | 7 jan 2021 |
Dag 2: Van doel naar verbeterprojecten | 8 | 0,2 | 8 jan 2021 |
Dag 3: Betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid | 8 | 0,2 | 21 jan 2021 |
Dag 4: Kritisch omgaan met theoretische modellen en meetinstrumenten | 8 | 0,2 | 22 jan 2021 |
Dag 5: Kwalitatieve verkenning en opzetten van een onderzoek | 8 | 0,2 | 4 feb 2021 |
Dag 6: Consultatie en presentatie | 8 | 0,2 | 5 feb 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Module opdracht: kritisch kijken naar onderzoek | 24 | 0,6 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
5. De competenties van de A&O deskundige als kerndeskundige | |||
Dag 1: De moderne kijk op arbeid | 8 | 0,2 | 4 mrt 2021 |
Dag 2: Het uitvoeren van een Risico Inventarisatie en evaluatie (RI&E) | 8 | 0,2 | 5 mrt 2021 |
Dag 3: Het toetsen van de RI&E | 8 | 0,2 | 18 mrt 2021 |
Dag 4: Van verzuim naar volwassen arbeidsrelatie | 8 | 0,2 | 19 mrt 2021 |
Dag 5: Van psychosociale arbeidsbelasting naar bevlogenheid | 8 | 0,2 | 31 mrt 2021 |
Dag 6: Uitwisseling n.a.v. presentaties praktijkopdracht | 8 | 0,2 | 1 april 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,2 | |
Module opdracht: opzet en toetsen van een RI&E | 24 | 0,3 | |
6. Organisatiekunde en bedrijfskunde | |||
Dag 1: Bedrijfskundige eisen en ambities bij de inzet van arbeid | 8 | 0,2 | 22 april 2021 |
Dag 2: Rijnlandse en Angelsaksische kijk op organiseren | 8 | 0,2 | 23 april 2021 |
Dag 3: Trends in de bedrijfskunde: Lean, Scrum, SIX Sigma of Agile | 8 | 0,2 | 10 mei 2021 |
Dag 4: Sociotechniek en de kwaliteit van arbeid | 8 | 0,2 | 11 mei 2021 |
Dag 5: De bekende 4 aspecten van arbeid en meer dan dat… | 8 | 0,2 | 20 mei 2021 |
Dag 6: Uitwisseling en verdieping praktijkopdracht & intervisie | 8 | 0,2 | 21 mei 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Module opdracht: een bedrijfskundige analyse voor beter werk | 24 | 0,6 | |
7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | |||
Dag 1: Wat brengt een individu in beweging? | 8 | 0,2 | 10 juni 2021 |
Dag 2: Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 8 | 0,2 | 11 juni 2021 |
Dag 3: Subculturen en specifieke cultuurkenmerken | 8 | 0,2 | 24 juni 2021 |
Dag 4: Veranderstrategie & weerstand | 8 | 0,2 | 25 juni 2021 |
Dag 5: Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 8 | 0,2 | 8 juli 2021 |
Dag 6: Uitwisseling en verdieping praktijk opdracht & intervisie | 8 | 0,2 | 9 juli 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Module opdracht: een cultuuranalyse plus verbetervoorstel | 24 | 0,6 | |
8. Leren, coachen en ontwikkelen | |||
Dag 1: Leren & diversiteiten in leer-instrumenten | 8 | 0,2 | 9 sep 2021 |
Dag 2: Coachen van mensen | 8 | 0,2 | 10 sep 2021 |
Dag 3: Leerprocessen bij volwassenen en groepsdynamica | 8 | 0,2 | 23 sep 2021 |
Dag 4: Uitwisseling en presentaties opzet workshop of training | 8 | 0,2 | 24 sep 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Praktijkopdracht: beargumenteerde opzet van een leerprogramma | 24 | 0,6 | |
9. Reflectie op theorie en praktijk, afronding praktijklaboratorium | |||
Dag 1: Visie/ontwikkeling en evaluatie | 8 | 0,2 | 21 okt 2021 |
Dag 2: Verdieping en begeleiding bij het evaluerend stageverslag | 8 | 0,2 | 22 okt 2021 |
Dag 3: Verdieping en begeleiding bij een inhoudelijk paper | 8 | 0,2 | In overleg |
Dag 4: Presentaties en leergesprekken paper en stageverslag | 8 | 0,2 | In overleg |
Afronding intervisie | 6 | 0,2 | |
Evaluatie verslag en integratie praktijkopdrachten | 500 | 13 | |
Inhoudelijk paper | 56 | 1,4 | |
Mentorgesprekken en reflectieverslagen | 32 | 0,6 | |
Examen aan de hand van je portfolio | 8 | 0,2 | 9-12-2021 / 9-6-2022 |
Totaal aantal uren SBU | 1280 | 31,6 |
Planning opleiding 2021-2022
Uren | SBU | Datum (do-vr) | |
1. De arboprofessional: jijzelf en je wenkend perspectief | |||
Dag 1: Wie ben je als adviseur, waar sta je nu en waar wil je komen? | 8 | 0,2 | 27 mei 2021 |
Dag 2: De verkenning van je groei-mogelijkheden in je arbeidsmarkt | 8 | 0,2 | 28 mei 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Module opdracht: persoonlijk ontwikkelplan en een toekomst gerichte marktanalyse | 24 | 0,6 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
2. Trends rond arbeid, gezondheid en inzetbaarheid | |||
Dag 1: Waar liggen de ambities van en in bedrijven? | 8 | 0,2 | 17 juni 2021 |
Dag 2: Arbobeleid en integraal gezondheidsmanagement | 8 | 0,2 | 18 juni 2021 |
Dag 3: Psychosociale arbeidsbelasting | 8 | 0,2 | 1 juli 2021 |
Dag 4: Van verzuimbeleid naar inzetbaarheid | 8 | 0,2 | 2 juli 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Module opdracht: concrete trendanalyse | 24 | 0,6 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
3. Veranderkundig adviseren | |||
Dag 1: Scholen in de veranderkunde | 8 | 0,2 | 16 sept 2021 |
Dag 2: Organisatiekenmerken en verander-methodieken | 8 | 0,2 | 17 sept 2021 |
Dag 3: Jezelf, advieskunde en het adviesproces | 8 | 0,2 | 30 sept 2021 |
Dag 4: De gereedschapskist voor draagvlak bij veranderprocessen | 8 | 0,2 | 1 okt 2021 |
Dag 5: Hoe richt je een verandering in? | 8 | 0,2 | 14 okt 2021 |
Dag 6: Consultatie en reflectie | 8 | 0,2 | 15 okt 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Module opdracht: evaluatie en/of opzet van een adviestraject | 32 | 0,8 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Start van het praktijk laboratorium De doelstelling van de NAAW is om het onderwijs een dynamisch karakter te geven waarbij de kennis en ervaring van de docenten richtinggevend zijn maar waarbij gestreefd wordt naar een actieve en dynamische inbreng en verwerking door de cursisten zelf. De lessen hebben daarom het karakter van een “werkplaats” waarin de cursisten met elkaar werken aan hun verdere ontwikkeling. | |||
4. Kritisch omgaan met wetenschap en onderzoek | |||
Dag 1: Het ontwerpen van een onderzoek | 8 | 0,2 | 11 nov 2021 |
Dag 2: Van doel naar verbeterprojecten | 8 | 0,2 | 12 nov 2021 |
Dag 3: Betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid | 8 | 0,2 | 25 nov 2021 |
Dag 4: Kritisch omgaan met theoretische modellen en meetinstrumenten | 8 | 0,2 | 26 nov 2021 |
Dag 5: Kwalitatieve verkenning en opzetten van een onderzoek | 8 | 0,2 | 9 dec 2021 |
Dag 6: Consultatie en presentatie | 8 | 0,2 | 10 dec 2021 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Module opdracht: kritisch kijken naar onderzoek | 24 | 0,6 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
5. De competenties van de A&O deskundige als kerndeskundige | |||
Dag 1: De moderne kijk op arbeid | 8 | 0,2 | 13 jan 2022 |
Dag 2: Het uitvoeren van een Risico Inventarisatie en evaluatie (RI&E) | 8 | 0,2 | 14 jan 2022 |
Dag 3: Het toetsen van de RI&E | 8 | 0,2 | 27 jan 2022 |
Dag 4: Van verzuim naar volwassen arbeidsrelatie | 8 | 0,2 | 28 jan 2022 |
Dag 5: Van psychosociale arbeidsbelasting naar bevlogenheid | 8 | 0,2 | 10 feb 2022 |
Dag 6: Uitwisseling n.a.v. presentaties praktijkopdracht | 8 | 0,2 | 11 feb 2022 |
Reflectieverslag | 6 | 0,1 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,2 | |
Module opdracht: opzet en toetsen van een RI&E | 24 | 0,3 | |
6. Organisatiekunde en bedrijfskunde | |||
Dag 1: Bedrijfskundige eisen en ambities bij de inzet van arbeid | 8 | 0,2 | 10 maart 2022 |
Dag 2: Rijnlandse en Angelsaksische kijk op organiseren | 8 | 0,2 | 11 maart 2022 |
Dag 3: Trends in de bedrijfskunde: Lean, Scrum, SIX Sigma of Agile | 8 | 0,2 | 24 maart 2022 |
Dag 4: Sociotechniek en de kwaliteit van arbeid | 8 | 0,2 | 25 maart 2022 |
Dag 5: De bekende 4 aspecten van arbeid en meer dan dat… | 8 | 0,2 | 7 april 2022 |
Dag 6: Uitwisseling en verdieping praktijkopdracht & intervisie | 8 | 0,2 | 8 april 2022 |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Module opdracht: een bedrijfskundige analyse voor beter werk | 24 | 0,6 | |
7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | |||
Dag 1: Wat brengt een individu in beweging? | 8 | 0,2 | 21 april 2022 |
Dag 2: Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 8 | 0,2 | 22 april 2022 |
Dag 3: Subculturen en specifieke cultuurkenmerken | 8 | 0,2 | 12 mei 2022 |
Dag 4: Veranderstrategie & weerstand | 8 | 0,2 | 13 mei 2022 |
Dag 5: Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 8 | 0,2 | 25 mei 2022 (woe) |
Dag 6: Uitwisseling en verdieping praktijk opdracht & intervisie | 8 | 0,2 | 27 mei 2022 |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Module opdracht: een cultuuranalyse plus verbetervoorstel | 24 | 0,6 | |
8. Leren, coachen en ontwikkelen | |||
Dag 1: Leren & diversiteiten in leer-instrumenten | 8 | 0,2 | 16 juni 2022 |
Dag 2: Coachen van mensen | 8 | 0,2 | 17 juni 2022 |
Dag 3: Leerprocessen bij volwassenen en groepsdynamica | 8 | 0,2 | 30 juni 2022 |
Dag 4: Uitwisseling en presentaties opzet workshop of training | 8 | 0,2 | 1 juli 2022 |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | |
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | |
Praktijkopdracht: beargumenteerde opzet van een leerprogramma | 24 | 0,6 | |
9. Reflectie op theorie en praktijk, afronding praktijklaboratorium | |||
Dag 1: Visie/ontwikkeling en evaluatie | 8 | 0,2 | 8 sept 2022 |
Dag 2: Verdieping en begeleiding bij het evaluerend stageverslag | 8 | 0,2 | 9 sept 2022 |
Dag 3: Verdieping en begeleiding bij een inhoudelijk paper | 8 | 0,2 | In overleg |
Dag 4: Presentaties en leergesprekken paper en stageverslag | 8 | 0,2 | In overleg |
Afronding intervisie | 6 | 0,2 | |
Evaluatie verslag en integratie praktijkopdrachten | 500 | 13 | |
Inhoudelijk paper | 56 | 1,4 | |
Mentorgesprekken en reflectieverslagen | 32 | 0,6 | |
Examen aan de hand van je portfolio | 8 | 0,2 | 9 dec 2022 |
Totaal aantal uren SBU | 1280 | 31,6 |