Data en planning
Neem even telefonisch of per mail contact op om te bespreken of instromen nog mogelijk is.
Het volgen van losse modules is altijd mogelijk.
Programma 2022/2023
Programma 2023/2024
Planning opleiding 2022-2023
Uren | SBU | Datum | ||
6. Module 6 Organisatiekunde en bedrijfskunde voor arboprofessionals | ||||
Dag 1: De ontwikkeling van Angelsaksische en Rijnlandse managementmodellen | 8 | 0,2 | 16 maart 2023 | |
Dag 2: De basis van de kwaliteit van de arbeid: de sociotechniek. Slimmer organiseren van werk 1 | 8 | 0,2 | 17 maart 2023 | |
Dag 3: Visie en praktijk van de bedrijfskundige verbeterprocessen | 8 | 0,2 | 30 maart 2023 | |
Dag 4: Praktijkinzicht in de feitelijke werkbeleving en job-demands/job resources | 8 | 0,2 | 31 maart 2023 | |
Dag 5: De basis van de kwaliteit van het werk 2: aandacht voor structuur en beleid. Slimmer organiseren van werk 2 | 8 | 0,2 | 13 april 2023 | |
Dag 6: Bedrijfskundig projectmanagement | 8 | 0,2 | 14 april 2023 | |
Dag 7: Hoe doen ze het in de betere bedrijven | 8 | 0,2 | 20 april 2023 | |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | ||
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | ||
Module opdracht: een bedrijfskundige analyse voor beter werk | 24 | 0,6 | ||
7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | ||||
Dag 1: Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 8 | 0,2 | 1 juni 2023 | |
Dag 2: Veranderstrategie, weerstand en het proces | 8 | 0,2 | 2 juni 2023 | |
Dag 3: Wat brengt een individu in beweging? | 8 | 0,2 | 15 juni 2023 | |
Dag 4: Aan de slag met veranderen | 8 | 0,2 | 16 juni 2023 | |
Dag 5: Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 8 | 0,2 | 29 juni 2023 | |
Dag 6: Aan de slag met interventies en intervisies. | 8 | 0,2 | 30 juni 2023 | |
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | ||
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | ||
Module opdracht: een cultuuranalyse plus verbetervoorstel | 24 | 0,6 | ||
8. Leren, coachen en ontwikkelen | ||||
Dag 1: Inzicht in leren en leerinstrumenten | 8 | 0,2 | 7 sept 2023 | |
Dag 2: Coachen van mensen | 8 | 0,2 | 8 sept 2023 | |
Dag 3: Hoe geef ik een goede en aantrekkelijke workshop | 8 | 0,2 | 21 sept 2023 | |
Dag 4: Oefenen met uiteenlopende werkvormen | 8 | 0,2 | 22 sept 2023 | |
Intervisie dag | 28 sept 2023 | |||
Reflectieverslag | 6 | 0,2 | ||
Lezen literatuur | 16 | 0,4 | ||
Praktijkopdracht: beargumenteerde opzet van een leerprogramma | 24 | 0,6 | ||
9. Reflectie op theorie en praktijk tijdens je opleiding | ||||
Dag 1: Kiezen van onderwerp voor je stageverslag en paper | 8 | 0,2 | 12 okt 2023 | |
Dag 2: Wetenschappelijk argumenteren en schrijven | 8 | 0,2 | 13 okt 2023 | |
Maatwerk begeleiding voor stageverslag en paper | 6 | 0,2 | ||
Evaluatie verslag en integratie praktijkopdrachten | 500 | 13 | ||
Inhoudelijk paper | 56 | 1,4 | ||
Mentorgesprekken en reflectieverslagen | 32 | 0,6 | ||
Examen aan de hand van je portfolio | 8 | 0,2 | 14 dec 2023 | |
Totaal aantal uren SBU | 1280 | 31,6 | ||
Opleiding 2023-2024 | Uren | datum | |
Module | 1. De Arbo professional: jezelf en je werkend perspectief | ||
Dag 1: | Kennismaking met elkaar, waar sta je nu en wat zijn je ambities? | 8 | 11 mei 2023 |
Dag 2: | De markt-oriëntatie en je persoonlijke ontwikkelplan | 8 | 12 mei 2023 |
Reflectieverslag | 6 | ||
Module-opdracht: een persoonlijk plan en je toekomstgerichte marktanalyse | 24 | ||
Lezen literatuur | 8 | ||
Module | 2. Trends rond arbeid, gezondheid en inzetbaarheid | ||
Dag 1: | Artikel 3 en de strekking van de Arbowet | 8 | 25 mei 2023 |
Dag 2: | Van Arbobeleid naar RI&E en Arbomanagementsystemen | 8 | 26 mei 2023 |
Dag 3: | Kijken, meten en aanpak bij de kwaliteit van het werk | 8 | 8 juni 2023 |
Dag 4: | Van verzuimbeleid naar inzetbaarheid | 8 | 9 juni 2023 |
Dag 5: | PSA ontwikkelingen | 8 | 22 juni 2023 |
Dag 6: | De nieuwste ontwikkelingen rond het JDR model en de richting werkgeluk | 8 | 23 juni 2023 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 24 | ||
Module | 3. Veranderkundig adviseren | ||
Dag 1: | De verschillende scholen in veranderkundig adviseren | 8 | 14 september 2023 |
Dag 2: | Jouw gereedschapskist voor draagvlak en succes | 8 | 15 september 2023 |
Dag 3: | Organisatiekenmerken en passende verander-methodieken | 8 | 28 september 2023 |
Dag 4: | Jezelf, advieskunde en het adviesproces | 8 | 29 september 2023 |
Dag 5: | Opzetten en implementatie van adviesprocessen | 8 | 19 oktober 2023 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 8 | 20 oktober 2023 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 24 | ||
Start van het praktijklaboratorium De doelstelling van de NAAW is om het onderwijs een dynamisch karakter te geven waarbij de kennis en ervaring van de docenten richtinggevend zijn maar waarbij gestreefd wordt naar een actieve en dynamische inbreng en verwerking door de cursisten zelf. De lessen hebben daarom het karakter van een “werkplaats” waarin de cursisten met elkaar werken aan hun verdere ontwikkeling. | |||
Module | 4. Kritisch omgaan met wetenschap en onderzoek | ||
Dag 1: | Het ontwerpen van een goed onderzoek | 8 | 2 november 2023 |
Dag 2: | Kennis van en goed gebruiken van toegepast onderzoek | 8 | 3 november 2023 |
Dag 3: | Kritisch omgaan met theoretische modellen en meetinstrumenten | 8 | 16 november 2023 |
Dag 4: | Betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid | 8 | 17 november 2023 |
Dag 5: | Kwalitatieve verkenningen en opzetten onderzoek | 8 | 30 november 2023 |
Dag 6: | Discussie en consultatie bij een eigen presentatie | 8 | 1 december 2023 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 16 | ||
Module | 5. De competenties van de A&O deskundige als kerndeskundige | ||
Dag 1: | De moderne kijk op kwaliteit van de arbeid van de Arbowet | 8 | 11 januari 2024 |
Dag 2: | De opzet en de uitvoeren van een RIE | 8 | 12 januari 2024 |
Dag 3: | De thema’s en de rol voor de kerndeskundige bij het toetsen van de RIE | 8 | 25 januari 2024 |
Dag 4: | Uitvoering en toetsing van verdiepend onderzoek en plannen van aanpak | 8 | 26 januari 2024 |
Dag 5: | De kerndeskundigheid van de A&O-er bij PSA-thema’s | 8 | 8 februari 2024 |
Dag 6: | Discussie en consultatie bij een eigen presentatie van een toetsing | 8 | 9 februari 2024 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 16 | ||
Module | 6. Organisatiekunde en bedrijfskunde | ||
Dag 1: | Rijnlandse en Angelsaksische kijk op organiseren | 8 | 21 maart 2024 |
Dag 2: | Beleving van arbeid en de trends bij actuele management strategieën | 8 | 22 maart 2024 |
Dag 3: | Trends in de bedrijfskunde: Lean, Scrum, SIX Sigma of Agile | 8 | 4 april 2024 |
Dag 4: | Slimmer organiseren 1: sociotechniek en de organisatie van arbeid | 8 | 5 april 2024 |
Dag 5: | Slimmer organiseren 2: sociotechniek en bedrijfsstructuur | 8 | 18 april 2024 |
Dag 6: | Intervisie projectmanagement: positieve en negatieve ervaringen | 19 april 2024 | |
Dag 7: | Hoe doen ze het in de betere bedrijven? | 8 | 25 april 2024 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 24 | ||
Module | 7. Succesvol werken met de menselijke factor: gedrag en cultuur | ||
Dag 1: | Arbeidsociologische en psychologische visies op werk | 8 | 30 mei 2024 |
Dag 2: | Veranderstrategie en weerstand bij verbeterprocessen | 8 | 31 mei 2024 |
Dag 3: | Wat brengt een individu in beweging? | 8 | 13 juni 2024 |
Dag 4: | Aan de slag met veranderen | 8 | 14 juni 2024 |
Dag 5: | Participerende verbetertrajecten en leiderschapsstijlen | 8 | 27 juni 2024 |
Dag 6: | Intervisie: discussie, consultatie en reflectie | 8 | 28 juni 2024 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 24 | ||
Module | 8. Leren, coachen en ontwikkelen | ||
Dag 1: | Inzicht in leren en leerinstrumenten | 8 | 12 september 2024 |
Dag 2: | Coachen van mensen | 8 | 13 september 2024 |
Dag 3: | Hoe geef ik een goede en aantrekkelijke workshop | 8 | 26 september 2024 |
Dag 4: | Oefenen met uiteenlopende werkvormen | 8 | 27 september 2024 |
Module-opdracht | 24 | ||
Reflectieverslag | 6 | ||
Lezen literatuur | 16 | ||
Module | 9. Reflectie op theorie en praktijk tijdens je opleiding | ||
Dag 1: | Intervisie en evaluatie: discussie, consultatie en reflectie | 8 | 3 oktober 2024 |
Dag 2: | Kiezen van onderwerpen voor je stageverslag en paper | 8 | 17 oktober 2024 |
Dag 3: | Wetenschappelijk argumenteren en schrijven | 8 | 18 oktober 2024 |
ONLINE | Wekelijks mogelijkheid tot online begeleiding | 16 | |
Evaluatie-/stageverslag en integratie praktijkopdrachten | 500 | ||
Inhoudelijk paper | 56 | ||
Mentorgesprekken en reflectieverslagen | 32 | ||
Examen aan de hand van je portfolio | 8 | ||
Totaal aantal Uren SBU | 1364 |