3 De functionele RIE: van lijstjes naar verbeterkansen

Dit artikel bevat de belangrijkste aandachtspunten bij een serieuze analyse van mogelijke problemen en verbeterpunten. Zomaar vragen naar werkdruk leidt niet tot analyses waar een bedrijf wat mee kan. Je kunt beter een organisatie beschouwen als een open systeem dat producten maakt of diensten verleent en daartoe de arbeid op een bepaalde manier heeft georganiseerd. Daarbij zijn altijd keuzes gemaakt. Over de inhoud en organisatie van het werk, over de aansturing, over de targets en over de ondersteunende diensten. Maar wat als, zoals steeds vaker, er verandering en flexibiliteit nodig is?

Meestal zijn er dan ook veranderingen in structuur, aansturing en ondersteuning nodig. Als die achterwege blijven wordt het werk ongemakkelijker. Zijn er strubbelingen of stress of, heel anders, minder productiviteit en vluchten medewerkers in klaaggedrag of verkleuren ze hun inzet richting meer sfeer op het werk. In dit stuk wijzen we de richting van een echte bron aanpak ter verkrijging van creativiteit, betrokkenheid en gezonde energie.